Forum Fremdsprachen Nederlands het Nederlandse forum is open

Nederlands het Nederlandse forum is open

frali
frali
Mitglied

RE: het Nederlandse forum is open
geschrieben von frali
als Antwort auf castorp vom 06.06.2020, 16:11:17

Ja, maar ik ben nog steeds een verdomde beginner. Google heeft deze tekst vertaald.

Mitglied_89850a3
Mitglied_89850a3
Mitglied

RE: het Nederlandse forum is open
geschrieben von ehemaliges Mitglied
als Antwort auf castorp vom 06.06.2020, 11:07:03

Hallo Jacob en alle andere )))

Ja ik heb net gezien ,als ik alles nog moet lezen wat hier allemaal al geschreven is, dan ben nogal een poosje bezig. Ik habe wel verschillende filmpjes gezien die ik natuurlijk van vroeger ken, zoals Toon Hermans, Wim Sonneveld, Maar toch zijn er enige waarvan ik nog niet veel gezien heeft. Vooral die Zangeressen, heb ik eigenlijk nooit zo gehoord dat was alles nadat ik uit Holland vertrokken ben. Ik woon nu al 45 Jaar in Zwitzerland, Ik was gehuwd met een Zwitzerse vrouw, en dat 43 Jaar dus het was geen schlecht keus zal ik maar zeggen. Jammer genoeg is ze overleden. En dan ga je natuurliljk wel wat meer met je verledentijd bevatten. 

Daarom vond ik het wel leuk hier eens in te duiken en nu met de virustijd is het goed eens wat op te schrijven. Wat me Nederlands betreft dat zal wel niet helemaal zuiver zijn, Maar dat meeste kan je nog wel verstaan denk ik

groetje Cornelis

castorp
castorp
Mitglied

RE: het Nederlandse forum is open
geschrieben von castorp
als Antwort auf ehemaliges Mitglied vom 06.06.2020, 18:22:33

Dag Cornelis,

je schreef eerder vandaag: 'het meeste kan je nog wel verstaan' ???  Das ist 'etwas untertrieben' !  Het is heel goed te volgen, eigenlijk is het ohne weiteres gewoon Nederlands wat er staat, dat gaat nog erstklassig.  We weten nu iets meer van je Zwitserse achtergrond, prima dat die Schweiz nu ook vertegenwoordigd is hier (Deutschland, Österreich und Niederlande waren schon hier zugegen)  Je woont er al een lange tijd, en je hebt daar het geluk gevonden. Je vertrouwt ons toe dat je nu Witwer bent, dat raakt me wel, het hoort bij het leven, maar het zal niet meevallen....  

Wij hebben in de afgelopen anderhalf jaar veel bijdragen geplaatst over kleinkunst, artiesten, zang usw, maar dat hoeft het natuurlijk niet bij te blijven. Misschien ben je wel een belezen literatuurfan, een enthousiaste muzikant of een kenner op een ander gebied. Alles mag natuurlijk. Maar dat had je waarschijnlijk al begrepen. 

Ik hoop echt, dat je met plezier met ons mee gaat schrijven.

Fijne zondag
Jacob (Castorp)



 


Anzeige

castorp
castorp
Mitglied

RE: het Nederlandse forum is open
geschrieben von castorp
als Antwort auf frali vom 06.06.2020, 16:31:25

Frali,

ein Anfänger sein ist doch das geringste Problem. Auch die Anfänger finden hier doch genau was sie suchen: gute Möglichkeiten, gute Übung und schöne Bekanntschaften die einem weiterhelfen. Nur zu, keine Angst, wir halten Ausschau nach Deinen Beiträgen. Doe met ons mee...

Schönen Sonntag wünsche ich Dir,

Gruß
Jacob (Castorp)

RE: het Nederlandse forum is open
geschrieben von ehemaliges Mitglied

Het ziet er naar uit dat er geen Hollanders meer zijn hier in deze Seniorentreff.? Of zie ik dat verkeert. 

Katharina60
Katharina60
Mitglied

RE: het Nederlandse forum is open
geschrieben von Katharina60
als Antwort auf ehemaliges Mitglied vom 25.03.2022, 20:04:03

Beste lezer, 

Leuk om te lezen, dat er toch een aantal leden van het senioren portaal geïnteresseerd zijn in de Nederlandse taal.  
Hoewel het niet mijn moedertaal is, was het toch redelijk eenvoudig deze Nederduitse taal te leren. 
De taal kent net als alle talen een groot aantal aan dialecten, gelukkig allemaal makkelijk te verstaan een te begrijpen. 
Als jullie zin hebben, om jullie Nederlandse taalvaardigheden verder te praktiseren is dit forum uitstekend er voor geschikt. 
Dus, dag, dag en tot gauw. 
Katharina 
 


Anzeige

Mareike
Mareike
Mitglied

RE: het Nederlandse forum is open
geschrieben von Mareike

Hoi allemaal

Het zou natuurlijk leuk zijn, weer een beetje beweging in het nederlandse forum te brengen, maar het is moeizaam, als er maar weinig schrijvers zijn.
Tijdens mijn paasvakantie in Burgh-Haamstede heb ik nog eens met veel plezier een nederlandstalig boek gelezen: "De minzame moordenaar" van Bram Dehouck.
de-minzame-moordenaar ook als Kindle-book te hebben. Goed geschreven!

Gisteren had in in het politieke ST-Forum een kort gesprekje met @Alkmar.

Daar ging mij ook weer zo het een en ander door het hoofd, omdat ik steeds weer merk, dat mijn afkomst (in zuid-limburg geboren, vader mjinwerker, moeder afkomstig uit Maastricht - een voor die tijd zeer geemancipeerde vrouw met hogere handelsschool) toch steeds weer meespeeld bij de beoordeling van ontwikkelingen in ons gezelschap.
Sinds 1968 leef ik in NRW. Sinds 1995 ben ik weduwe. Mijn man overleed bij een ongeval met een Lanz.Oldtimer.
Drie dochters, 4 kleinkinderen - een hardstikke fijne familie.

Ik heb veel hobbys: Schilderen, fotograferen, knutselen, tuinieren ...

Mijn dochters hebben steeds veel plezier met de nederlandse taal, die toch vaak een stukje speelser is als de duitse taal.

Het begon toch al met de eerste lees-oefeningen: "He, dat is leuk, Guus ziet Guus!"
Leuk, heerlijk, prachtig, lekker --  "Hardstikke leuk", "lekker geslapen" ... 😄

Groetjes
Mareike

Katharina60
Katharina60
Mitglied

RE: het Nederlandse forum is open
geschrieben von Katharina60
als Antwort auf ehemaliges Mitglied vom 25.03.2022, 20:04:03

Du hast recht, niemand der sich seitdem gemeldet hat. Also hoffen wir auf ein Neues.
Wer weiß, vielleicht verirrt sich nochmals einer.  

Katharina60
Katharina60
Mitglied

RE: het Nederlandse forum is open
geschrieben von Katharina60
als Antwort auf Mareike vom 16.05.2022, 12:21:41

Hallo allemaal, 

Het blijft hoe dan ook altijd plezierig in je eigen moedertaal gesprekken te voeren. Hoelang je ook al elders in de wereld woont en werkt je moedertaal blijft voor jezelf de meest 
vertrouwde en unieke taal. 

Bijna 50 jaar leef ik in Nederland,  en in ons gezin en familie spreken we op bezoeken en feestdagen onze 5 verschillende talen (Engels, Nederlands, Duits, Portugees en Frans) met 
elkaar.  Het meest wordt met elkaar in het Engels gecommuniceerd - dit kunnen we allemaal, 
en het is ons allen vertrouwd. 

Zijn we als gezin nu anders als anderen, we zelf denken van niet. Natuurlijk heeft ieder land 
zijn eigen gewoontes en tradities, maar dit zijn voor ons bijzaken die in ons samenzijn 
geen belangrijke rol meer innemen. We vieren kerst, nieuwjaar en verjaardagen op onze
manier en onze kleinkinderen kennen zowel Sinterklaas, Nikolaus, Elfen en Christkindchen. 

Maar nu nog iets over mijn hobbies: tuinieren, golfen, lezen en het dagelijkse Zeitgeschehen. 
Tschüss en Dag  groetjes Katharina60

 

RE: het Nederlandse forum is open
geschrieben von ehemaliges Mitglied

Het is moeilijk om je eigen Taal te gebruiken als je in het buitenland woont. Zelfs je moedetaal lijd er onder als je deze te weing gebruikt.Dat had ik nooit gedacht. Toch als ik weer eens in Nederland was merkte ik hoeveel worden ik zoeken moest. Natuurlijk komt snel alles weer naar boven . Maar het altijd weer even wennen..


Anzeige