Forum Fremdsprachen Nederlands het Nederlandse forum is open

Nederlands het Nederlandse forum is open

Re: het Nederlandse forum is open
geschrieben von ehemaliges Mitglied
als Antwort auf ehemaligesMitglied33 vom 30.11.2014, 11:09:56
[color=blue][/color]
Hallo aan iedereen Ik ben Beth
ik wil mij eens voorstellen
ik ben geen Nederlandse maar Belgische
maar ik spreek ook de Nederlandse taal.
Bij ons noemt dit Vlaams (Flämisch) ik kom dus uit Vlaanderen

blij dit hier gevonden te hebben
groetjes Beth

sorry die vertaling is niet goed
Re: het Nederlandse forum is open
geschrieben von ehemaliges Mitglied
als Antwort auf Karl vom 29.07.2010, 23:36:57
Zijn ook de Vlaamse Belgen welkom?
castorp
castorp
Mitglied

RE: het Nederlandse forum is open
geschrieben von castorp

Dag dames en heren sen-treff-leden

BIj het "browsen" van de verschillende rubrieken van de site zag ik zojuist dat er ook ooit een Nederlands forum opgezet is, maar dat er in alle jaren van zijn bestaan slechts een paar bijdragen zijn gepost, een marginaal bestaan tot nu toe derhalve. Jammer toch, als er inderdaad belangstelling voor de taal van de "buren" is. Ben sinds juni vorig jaar als lid ingeschreven, en heb het Nederlands als moedertaal. Hebt u belangstelling of hebt u op de een of andere manier hulp nodig, aarzel niet om even te reageren, ik antwoord u graag. 

Vriendelijk groet, 
Castorp
 

Anzeige

judy.42
judy.42
Mitglied

RE: het Nederlandse forum is open
geschrieben von judy.42

Hallo allemaal,
Ik heb eens binnengekeken op dit portaal en vraag mij serieus af wat de bedoeling is? 
Gedichtjes uit de jeugd memoreren? ? ?

Mareike
Mareike
Mitglied

RE: het Nederlandse forum is open
geschrieben von Mareike
als Antwort auf judy.42 vom 07.03.2019, 15:38:32

Hallo Judy
ik heb ook geen idee!
Misschien eens lekker op zijn hollands mopperen? Lachen

Gedichtjes?
Er waren eens zeven wilgen.
Al op een boerenwei ...

 

castorp
castorp
Mitglied

RE: het Nederlandse forum is open
geschrieben von castorp
als Antwort auf Mareike vom 07.03.2019, 16:06:52

Mareike en Judy, er was dan ook jarenlang niets verschenen in dit portaal, geen wonder dat er weinig lijn (meer)  te ontdekken valt. Maar wie belet ons om weer eens een nieuw begin te maken.......? Castorp 


Anzeige

Mareike
Mareike
Mitglied

RE: het Nederlandse forum is open
geschrieben von Mareike
als Antwort auf castorp vom 30.03.2019, 23:53:32

Goeie morgen Castorp
Inderdaad, niemand belet ons.
Mijn nederlands weer iets opfrissen?
Ik schrijf en spreek nauwelijks nog nederlands.
Mijn familie en vrienden in nederland zijn limburgers, daar word dann limburgs gesproken.
In Australien leeft een jeugdvriendin. Daar is de kommunikatie inderdaad op zijn nederlands, bij haar gemengt met engels, bij mij met duitse brokjes.

En als ik in zeeland op vakantie ben en mijn beste nederlands spreek, krijg ik desondanks vaak een duits antwoord.
Ooit gebeurde het, dat een mijnheer op de post opeens zei: "O, u spreekt nederlands. U maakt mij helemaal verlegen. Smiley

Groetjes
Mareike

castorp
castorp
Mitglied

RE: het Nederlandse forum is open
geschrieben von castorp
als Antwort auf Mareike vom 31.03.2019, 08:40:25

Dag Mareike,

inderdaad, er zijn bepaalde plekken hier waar Duits zo ongeveer de voertaal is. Wie wel eens naar onze kust gaat, bijvoorbeeld in Zeeland, weet dat daar Duits gesproken wordt. Ook bij de Duitse watersporters die in het noorden, met name in Friesland en op en rond het IJsselmeer, rondvaren, is dit bekend.

Jij bent Limburgse en weet dus dat het Limburgs binnen het Nederlands wordt gezien als een variant van het Duits. De Limburgers hebben bijvoorbeeld de Duitse voornaamwoorden in hun taal: niet jij, maar du, niet mij, maar mich, en de hele tongval is Duits angehaucht. Je herkent dit ongetwijfeld.

Bladerend door eerdere bijdragen hier heb ook ik gelezen (zie jullie "briefwisseling" van een paar dagen geleden) dat er hier in het verleden wat Nederlandse verzen/gedichten zijn gepost. Nog even daarop aansluitend: er is een Duitse Liedermacher die praktisch elke Nederlander kent, misschien wist je dat al? Ik bedoel Reinhard Mey, zanger uit Berlijn. Waarom? Op de eerste plaats heeft die werk in het Nederlands opgenomen, bijvoorbeeld "Als de dag van toen" . Maar nog bekender is zijn "Gute Nacht Freunde" dat hier als begintune al meer dan 25 jaar dagelijks te horen is op radio 1, 's avonds van 23 tot 24 uur. Luister maar eens vanavond of morgenavond.... Zing ik die eerste regel om het even waar, grote kans dat iemand verder gaat met de tweede: es wird Zeit für mich zu gehn....  (was ich noch zu sagen hätte dauert eine Zigarette, und ein letztes Glas im Stehn)

Hoop op een volgende bijdrage van jou/juliie en dan wird der Faden neu gesponnen....

Gruß 
Castorp

 

Mareike
Mareike
Mitglied

RE: het Nederlandse forum is open
geschrieben von Mareike
als Antwort auf castorp vom 01.04.2019, 10:49:54

Dag Castorp
 


Later meer.

Tot straks
Mareike
Mareike
Mareike
Mitglied

RE: het Nederlandse forum is open
geschrieben von Mareike
als Antwort auf Mareike vom 01.04.2019, 10:56:08

Anzeige