Forum Fremdsprachen Svenska Observera nya svenska Resume

Svenska Observera nya svenska Resume

Karl
Karl
Administrator

Observera nya svenska Resume
geschrieben von Karl
Jag är nöjd med många bidrag till detta forum.

karl
Scorpion11
Scorpion11
Mitglied

Re: Observera nya svenska Resume
geschrieben von Scorpion11
als Antwort auf Karl vom 24.10.2015, 12:05:28
Hej,

nu hoppas jag, att det finns någon, som vill också skriva på svenska och berätta lite grand om sig.

Vi har bott för många år (1969-1972) i Malmö och vi gick i Medborgarskolan att lära oss svenska. Vi har 4 barn och när vi bodde i Tyskland igen semestrade vi med våra barn i Sverige. Så har det blivit många år. När vi gick 2002 i pension bestämde vi, att vi ska stanna under sommaren 3 månader i Sverige. Nästan 6 år har vi varit på Gotland och nu är det Åland. Tack och lov talar dom alla svenska och vi har funnit många vänner där.

Många hälsningar Ingrid
castorp
castorp
Mitglied

RE: Observera nya svenska Resume
geschrieben von castorp
als Antwort auf Scorpion11 vom 25.10.2015, 20:01:53

Nach vier langen Jahren ist hier wieder mal ein Beitrag: ein frohe-Ostern- wunsch ist mit einbegriffen....

Gömma påskägg.. på ett roligt sätt!
 


Att påskpynta, måla om påskägg och äta påskgodis är förknippad med påsken. Men att gömma ägg då?
Enligt tysk tradition är det påskharen som kommer med påskäggen, vilka man ofta gömmer för barnen. I många familjer anordnas små lekar där påskäggen göms någonstans i huset eller i trädgården och barnen får leta efter dem, i tron att påskharen gömt påskäggen. 
Den här leken går till ungefär som "gömma nyckeln".

För att göra det lite festigare kan man byta ut vanliga hårdkokta ägg mot choklad- eler pappägg fyllda med något. Man kan gömma äggen och sedan ge ledtrådar som "fågel, fisk eller mittemellen". Eller så lämnar man ledtråd i ett ägg som leder till nästa. Man kan även rita en rolig "skattkarta" som leder till äggen.
Ska ni också gömma ett pappägg med något spännande i år? Hur gömmer ni era ägg åt barnen?
Glad Påsk allihopa

P.S. Ich habe aus diesem Text eine neue Vokabel gelernt: jag ska inte längre glömma den här ord: gömma
 


Anzeige

Uschi44
Uschi44
Mitglied

RE: Observera nya svenska Resume
geschrieben von Uschi44
als Antwort auf castorp vom 06.04.2019, 15:33:40

Min svenska är  inte sa bra. Jag prata mycket betre  än skriva. Mein läsa kan jag allt.
Finds en, som skriva mer? Manga hälsningar fran Uschi44

chriskulli
chriskulli
Mitglied

RE: Observera nya svenska Resume
geschrieben von chriskulli

Hej, hej, jag lärar mej svenska under några år. Men jag har ingen möglighet att skriva och att talar det i min vardag. Jag går ein gang i veckan på community College så jag kan något talar och höra. Med hörforståelse har ja mest problemer. När er har lust att skriva mig tillbaka jag ser fram emot.
vänliga hälsningar
chriskulli

Gitti Schweden
Gitti Schweden
Mitglied

RE: Observera nya svenska Resume
geschrieben von Gitti Schweden
als Antwort auf chriskulli vom 09.03.2023, 21:00:01

Hej Chris, om jag förstår rätt går du aktiv i någon kurs för att läsa svenska. Jag hoppas att du har en duktig lärare. Att läsa svenska är inte så svårt men att prata och förstå är en annan sak. Det börjar med betoningen. Tyskar brukar betona ord på ett annat sätt. T. ex. geografiska namn. Det jag kan rekommendera är att titta på svenska nyheter eller söker efter intressanta ämnen (intressant för dig). Här är en länk för den svenska statliga TV´n. Kanske det hjälper dig. Här brukar alla prata svenska utan eller med lite brytning. https://www.svt.se/
Lycka till!


Anzeige